Metodická príručka riadenia rizík v sociálnych službách
Manažment rizík je súčasťou strategického riadenia a plánovania každej úspešnej organizácie, nevynímajúc ani organizácie poskytujúce sociálne služby. Manažment rizík máme spracovaný v učebných osnovách pre manažérov kvality z pohľadu riadenia kvality. Pracovný život v zariadeniach sociálnych služieb nám však ukazuje naliehavú potrebu prípravy a vzdelávania nielen top manažmentu v tejto oblasti, ale aj stredného a nižšieho odborného personálu, ktorý zodpovedá za príjem klienta, a alebo je v priamom kontakte s klientom.
Metodická príručka je vypracovaná tak, aby pracovné a odborné postupy splnili nasledovné štandardy:
Štandard:
Postupy a pravidlá na dosiahnutie účelu a odborného zamerania poskytovania sociálnej služby sa vykonávajú odborne, prostredníctvom metód a techník sociálnej práce, postupmi zodpovedajúcimi poznatkom humánne orientovaných vied a poznatkom o stave a vývoji poskytovania sociálnych služieb. Sú používané cielene a transparentne, sú orientované na zabezpečenie individuálnych potrieb prijímateľa sociálnej služby, na dodržiavanie holistického (celostného) prístupu, na podporu jeho aktívnej účasti a spolurozhodovania.
Indikátory:
Poskytovateľ sociálnej služby má v písomnej forme definované a zverejnené postupy a pravidlá na dosiahnutie účelu a odborného zamerania poskytovania sociálnej služby, ktoré sa vykonávajú odborne prostredníctvom metód a techník sociálnej práce, špeciálnej pedagogiky, ošetrovateľstva a iných pomáhajúcich vedných disciplín, postupmi zodpovedajúcimi poznatkom humánne orientovaných vied a poznatkom o stave a vývoji poskytovania sociálnych služieb a aktívne ich realizuje. Poskytovateľ sociálnej služby uplatňuje inovatívne overené vedecké poznatky a flexibilne ich využíva. Odborné postupy sú používané cielene a transparentne, sú orientované na zabezpečenie individuálnych potrieb prijímateľa sociálnej služby, na dodržiavanie holistického (celostného) prístupu, na podporu jeho aktívnej účasti a spolurozhodovania.“
Štandard:
Poskytovateľ sociálnej služby má vypracované postupy a pravidlá riešenia krízových situácií a systém preventívnych opatrení na predchádzanie vzniku krízových situácií. Pri poskytovaní sociálnej služby má určené postupy a pravidlá používania prostriedkov netelesného a telesného obmedzenia v jasne definovaných prípadoch nutnosti ich využitia.
Indikátory:
Poskytovateľ sociálnej služby má zistené rizikové oblasti, v ktorých nie sú dodržiavané základné ľudské práva a slobody a má písomne vypracované vnútorné preventívne opatrenia na predchádzanie ich porušovaniu. Poskytovateľ sociálnej služby spolu s prijímateľom sociálnych služieb, jeho rodinou a inými osobami navrhuje, dohodne a vypracováva postup krízovej intervencie na zvládanie krízových situácií, má vytvorené postupy a pravidlá na riešenie krízy u prijímateľa sociálnej služby a zabezpečenie vhodných služieb.
Tento produkt obsahuje vzdelávanie pre tímy kvality (v zariadeniach s implementovaným systémom manažérstva kvality alebo podmienkami kvality s procesným prístupom) a interdisciplinárne tímy v zariadeniach sociálnych služieb, ktoré nemajú zavedený systém manažérstva kvality.
Metodická príručka obsahuje informácie k identifikovaniu a riadeniu rizík.
- získavanie informácií k riadeniu rizík z externých, ako aj interných zdrojov, interpretácia a zaznamenávanie
- používanie metód a nástrojov diagnostík, testov a nástrojov meraní a analýz príčin a dopadov rizík vo vzťahu ku klientovi (prijímateľovi sociálnych služieb)
- identifikácia skupín opatrení vo vzťahu k organizácii:
- infraštruktúry
- personálu
- odborných a podporných procesov
- osôb v kontakte s klientom (rodinní príslušníci, priatelia, ostatní klienti…)
- príklady identifikovaných rizík s navrhnutými preventívnymi a nápravnými opatreniami na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia klienta a personálu
- terminologický slovník manažérstva rizík
- riadenie rizík v rámci tvorby Individuálnych plánov prijímateľa sociálnych služieb
V cene komplexného produktu nájdete
- Terminologických slovník
- Manažérske nástroje na zabezpečenie kvality (Ishikawa diagram, zlepšovateľský projekt, Matica vyhodnotenia stupňa rizika, riadenie nezhody, analýza možných chýb a následkov a podobne)
- Formuláre diagnostických testov a posúdení pre jednotlivé odborné a obslužné procesy (Nottinghamský screeningový dotazník pre hodnotenie rizika malnutrície, test nutričného deficitu, test rizika dekubitu, test rizika pádu...)
- Proces riadenia nezhôd
- Formuláre záznamov pre jednotlivé odborné a obslužné procesy (evidencia a hlásenie rizika, protokol o nezhode, register rizík, hlásenie o mimoriadnej situácii...)
Obsah metodickej príručky
- získavanie informácií k riadeniu rizík z externých, ako aj interných zdrojov, interpretácia a zaznamenávanie
- používanie metód a nástrojov diagnostík, testov a nástrojov meraní a analýz príčin a dopadov rizík vo vzťahu ku klientovi (prijímateľovi sociálnych služieb)
- identifikácia skupín opatrení vo vzťahu k organizácii:
- infraštruktúry
- personálu
- odborných a podporných procesov
- osôb v kontakte s klientom (rodinní príslušníci, priatelia, ostatní klienti...)
- príklady identifikovaných rizík s navrhnutými preventívnymi a nápravnými opatreniami na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia klienta a personálu
- terminologický slovník manažérstva rizík
- riadenie rizík v rámci tvorby Individuálnych plánov prijímateľa sociálnych služieb
Metodickú príručku si môžete zakúpiť aj so školením v cene 439€, pomocou ktorého získate schopnosť pracovať s Metodickou príručkou riadenia rizík v sociálnych službách a učebný materiál pre interné školenia. Školenie nenahrádza komplexné vzdelanie v oblasti riadenia rizík, ktoré je obsahom štvordňového Kurzu riadenia rizík.