Metodická príručka individuálneho plánovania s programom sociálnej rehabilitácie
Metodika individuálneho plánovania s programom sociálnej rehabilitácie je dokumentom odborného postupu pre individuálne plánovanie, realizáciu diagnostík, posúdení a hodnotenia práce inštruktorov sociálnej rehabilitácie, kľúčových pracovníkov a všetkých aktérov interdisciplinárneho / multidisciplinárneho tímu.
Metodika opisuje postupy pri individuálnom plánovaní a vymedzuje prácu a poslanie kľúčových pracovníkov a aktérov procesu sociálnej rehabilitácie, ktoré prispievajú k skvalitneniu výkonu práce s klientmi.
Metodická príručka je vypracovaná tak, aby pracovné a odborné postupy splnili nasledovné štandardy:
Štandard:
„Poskytovateľ sociálnej služby rešpektuje a podporuje rozvoj schopností, zručností a vedomostí prijímateľa sociálnej služby, zachovanie jeho vlastnej identity, osobnej integrity, osobnej nezávislosti, individuálnej rozmanitosti a podporuje vytváranie pozitívneho obrazu o prijímateľovi sociálnej služby.
Indikátory:
Poskytovateľ sociálnej služby rešpektuje a aktívne podporuje zachovanie identity prijímateľa sociálnej služby, osobnej integrity, osobnej nezávislosti, individuálnej rozmanitosti a aktívne zabezpečuje právo na vzdelávanie, prípravu na zamestnávanie a prístup k individualizovanej podpore. Poskytovateľ sociálnej služby má písomne vypracované postupy podpory rozvoja schopností, zručností a vedomostí prijímateľa sociálnej služby a aktívne ich realizuje na individuálnej úrovni. Poskytovateľ sociálnej služby vedome a aktívne podporuje vytváranie pozitívneho obrazu o každom prijímateľovi sociálnej služby aj smerom k nemu, smerom k ostatným prijímateľom sociálnej služby a smerom k verejnosti.
Štandard:
Postupy a pravidlá na dosiahnutie účelu a odborného zamerania poskytovania sociálnej služby sa vykonávajú odborne, prostredníctvom metód a techník sociálnej práce, postupmi zodpovedajúcimi poznatkom humánne orientovaných vied a poznatkom o stave a vývoji poskytovania sociálnych služieb. Sú používané cielene a transparentne, sú orientované na zabezpečenie individuálnych potrieb prijímateľa sociálnej služby, na dodržiavanie holistického (celostného) prístupu, na podporu jeho aktívnej účasti a spolurozhodovania.
Indikátory:
Poskytovateľ sociálnej služby má v písomnej forme definované a zverejnené postupy a pravidlá na dosiahnutie účelu a odborného zamerania poskytovania sociálnej služby, ktoré sa vykonávajú odborne prostredníctvom metód a techník sociálnej práce, špeciálnej pedagogiky, ošetrovateľstva a iných pomáhajúcich vedných disciplín, postupmi zodpovedajúcimi poznatkom humánne orientovaných vied a poznatkom o stave a vývoji poskytovania sociálnych služieb a aktívne ich realizuje. Poskytovateľ sociálnej služby uplatňuje inovatívne overené vedecké poznatky a flexibilne ich využíva. Odborné postupy sú používané cielene a transparentne, sú orientované na zabezpečenie individuálnych potrieb prijímateľa sociálnej služby, na dodržiavanie holistického (celostného) prístupu, na podporu jeho aktívnej účasti a spolurozhodovania.“
Metodika poskytuje prehľad najdôležitejších základných pojmov, uvádza nevyhnutné teoretické východiská, sústreďuje hlavnú pozornosť na samotný proces sociálnej rehabilitácie so zameraním na individuálne plánovanie a postup práce kľúčových pracovníkov v spolupráci s inštruktormi sociálnej rehabilitácie a ďalšími členmi multidisciplinárneho, alebo interdisciplinárneho tímu a poskytuje informácie o metódach využívaných v týchto procesoch.
Obsahuje poznatky a návrhy aplikácie pre:
- prácu inštruktora sociálnej rehabilitácie a aktérov procesu sociálnej rehabilitácie s metódami (metóda reedukácie, metóda kompenzácie, metóda vyrovnávania sa s chybou…)
- prácu inštruktora sociálnej rehabilitácie a aktérov procesu sociálnej rehabilitácie s technikami (technika hovoreného slova, technika meditácie, technika pohybového rozvoja, technika rehabilitačného pôsobenia, technika relaxácie, technika pôsobenia umenia, technika rekreácie a rekondície, technika situačných hier a aplikácia humoru, technika povzbudzovania, technika súťaživosti…)
- prácu inštruktora sociálnej rehabilitácie a aktérov procesu sociálnej rehabilitácie s nácvikmi (nácvik priestorovej orientácie a pohybu s palicou, nácvik sebaobslužných činností, nácvik manipulácie s peniazmi, nácvik klávesnicových zručností, nácvik práce s kompenzačnými a zdravotníckymi pomôckami, nácvik sociálnej komunikácie, nácvik predmetovej komunikácie, nácvik obrázkovej komunikácie, nácvik posunkovej komunikácie, nácvik rozhovoru, nácvik spoločenského správania sa, výučba Braillovho písma a typografiky, nácvik získavania zručností vo vyhľadávaní a spracovaní informácií, nácvik počítačových zručností;
- prácu inštruktora sociálnej rehabilitácie a aktérov procesu sociálnej rehabilitácie s tréningami (sebaobhajovanie, asertívny tréning a využitie argumentácie v bežnom dennom živote, tréning v schopnosti rozhodovať sa, tréning v riešení problémov…)
- prácu inštruktora sociálnej rehabilitácie a aktérov procesu sociálnej rehabilitácie s prvkami liečebných metód (ergoterapia, muzikoterapia, arteterapia, canisterapia, felinoterapia, helioterapia, záhradná terapia, snoozellen…)
V cene komplexného produktu nájdete
- Metodiku individuálneho plánovania s program sociálnej rehabilitácie
- Terminologický slovník
- Proces individuálneho plánovania s programom sociálnej rehabilitácie
-
Formuláre záznamov
• Plán a realizácia stretnutia interdisciplinárneho tímu
• Individuálny plán,
• Plán programu sociálnej rehabilitácie s vyhodnotením
• Program sociálnej rehabilitácie - Karta pracovného miesta inštruktora sociálnej rehabilitácie
Obsah metodickej príručky
V praxi sa stretávame s opakujúcimi sa problémami pri písaní a tiež vyhodnotení individuálnych plánov. Buď individuálne plány píše jedna osoba, alebo veľmi úzka skupina pracovníkov (zväčša sociálni pracovníci), ktorá nemá, alebo nemôže mať komplexný a aktuálny prehľad o sociálnom, ako aj zdravotnom stave klienta ). Alebo ich píšu viacerí pracovníci aj z opatrovateľského procesu , ktorí nemajú dostatočné vedomosti a skúsenosti z individuálneho plánovania, ktoré musí obsahovať predovšetkým správne stanovenie zdrojov, potrieb klienta, cieľov, metód a priradených rizík.
Preto sme sa rozhodli pripraviť podľa Modelu aktívneho opatrovania prof. Moniky Krohwinkel návrhy na všetkých 13 životných aktivít:
- môže (vie) komunikovať, orientovať sa a cíti sa v pohode
- môže (vie) sa pohybovať,
- môže (vie) udržať (zachovať) vitálne funkcie,
- môže (vie) sa o seba postarať (sebaopatera),
- môže (vie) jesť a piť samostatne,
- môže (vie) samostatne vylučovať,
- môže (vie) sa samostatne obliekať (obúvať),
- môže (vie) si bez problémov oddýchnuť, spať a relaxovať,
- môže (vie) sa učiť zamestnávať a ďalej sa rozvíjať,
- môže (vie) sa cítiť a správať v role muža alebo ženy,
- môže (vie) sa starať o svoje bezpečné a podporujúce prostredie,
- môže (vie) zabezpečiť sociálnu oblasť svojho života a vytvárať sociálne vzťahy,
- môže (vie) zaobchádzať s existenčnými skúsenosťami života.
Uvádzame príklad z prvej oblasti: Komunikácia, orientácia, duševný stav
1.Klient vie a môže komunikovať a jeho psychický stav je dobrý.
- Klient si vie udržať komunikáciu (konkretizujeme s kým, ako často, prostredníctvom čoho...).
- Klient vie nadviazať komunikáciu a udržiavať ju.
- Klient vie správne využívať kompenzačné pomôcky na komunikáciu (konkretizujeme, ktoré kompenzačné prostriedky).
- Klient vie používať náhradnú komunikáciu (obrazovú, prostredníctvom bazálnej stimulácie).
- Klient prejavuje dostatok komunikačných zručností.
- Klient je orientovaný v čase.
- Klient sa vie zorientovať vo svojom prostredí.
- Klient sa vie správne orientovať vo svojej izbe.
- Klient sa vie orientovať v zariadení.
- Klient sa vie bezpečne pohybovať vo svojom prostredí.
- Klient sa vie orientovať v širšom prostredí zariadenia.
- Klient sa vie bezpečne pohybovať v cestnej premávke.
- Klient vie bezpečne opustiť zariadenie sociálnych služieb a vie sa do neho bezpečne vrátiť.
- Klient rozlišuje zariadenie svojej izby a vie ho pomenovať.
- Klient pozná svojich blízkych a vie ich správne pomenovať menom, činnosťou alebo kontaktom.
- Klient, ktorý nepočuje, vie používať kompenzačné pomôcky pre komunikáciu.
- Klient, ktorý nepočuje sa vie bezpečne orientovať vo svojom prostredí.
- Klient, ktorý je nevidiaci sa vie bezpečne orientovať vo svojom prostredí.
- Klient, ktorý je nevidiaci, vie používať kompenzačné pomôcky.
- Klient prejavuje dobrý duševný stav / pocit spokojnosti, blaha.
- Klient prijíma zmeny zdravotného stavu / sociálneho stavu.
- Klient prejavuje dostatok adaptívneho správania na okolité zmeny.
- Klient je schopný vykonávať správne úsudky.
- Klient má zlepšené vnímanie. Klient je schopný koncentrácie.
- Klient je schopný plniť jednotlivé úlohy po ich zadaní.
- Klient je schopný premýšľať.
- Klient je schopný dozvedieť sa, uchovať si nové informácie.
- Klient je schopný vyjadriť s rečou tela.
- Klient je schopný používať mimiku.
- Klient má dostatok informácii o prostredí, odbornej starostlivosti...
- Klient má dobrú, zlepšenú reakciu na podnety.
- Klient má dostatočne vysokú sebaúctu.
- Klient je efektívne adaptovaný na stratu ...
- Klient vníma dostatok citu.
- Klient vníma dostatok spolupatričnosti.
- Klient vníma dostatok rešpektu zo strany druhých ...
- Klient aktívne zvláda záťaž (konkrétne popísať akú záťaž).
Metódy práce:
- Metóda rozhovoru
- Metóda vyrovnávania sa s chybou
- Metóda orientácie sa v realite
- Seba udržiavacia metóda
- Metóda aktivizácie zmyslov
- Práca v skupine
- Štrukturovanie dňa
- Práca s rodinou
- Práca s biografickým portrétom (biografiou)
Techniky:
- Technika riadeného rozhovoru
- Technika zdokonaľovania slovnej zásoby
- Technika vzájomnej komunikácie
Opatrenia/výkony:
- Rozširovanie slovnej zásoby
- Nácvik rozhovoru a komunikácie
- Nácvik vyjadrovania potrieb a požiadaviek
- Nácvik orientácie v prostredí (v záhrade, v obci...)
- Nácvik používania kompenzačných pomôcok
- Nácvik úpravy prostredia a prispôsobenia prekážkam v prostredí
- Nácvik priestorovej orientácie v zariadení (jedáleň, kaplnka, miestnosť pre terapie...)
- Nácvik časovej orientácie
- Nácvik orientácie v osobách
Metodickú príručku si môžete zakúpiť aj so školením v cene 439€, pomocou ktorého získate schopnosť pracovať s Metodickou príručkou individuálneho plánovania s programom sociálnej rehabilitácie a dostanete učebný materiál pre interné školenia. Školenie nenahrádza komplexné vzdelanie v danej oblasti.